Thursday, 22 December 2016

Sabujshree Scheme initiated in Bengal


The Sabujshree Scheme, which is a brainchild of Chief Minister Mamata Banerjee, was initiated in Singur last Wednesday by State Education Minister, Partha Chatterjee by handing over saplings of mahogany and sandalwood to new mothers.

Sabujshree is an innovative scheme which connects two noble causes – protecting the environment and promoting girl children.

Under the scheme, the mother of a new-born girl child is handed over saplings for free to plant in some place where she or her family can take care of it – so the tree grows up under her care just like her girl child.

After the ceremony for Sabujshree, the Minister participated in an administrative meeting on agriculture.

At the press conference following the meeting, the Education Minister said that, after the Supreme Court had restored the land in Singur to the farmers who originally owned them, Mamata Banerjee had re-started cultivation there by planting mustard and potato seeds. Next, the Government is looking into ways to help the farmers to start planting crops for the boro season.

He also said that the Mamata Banerjee-led State Government is very keen that cultivation is re-started on the same scale as earlier. As an incentive, the State Government is giving Rs 10,000 as well as other benefits to the farmers who start cultivating their lands.

সিঙ্গুরে সূচনা হল সবুজশ্রী প্রকল্প

বুধবার সিঙ্গুরে মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের সবুজশ্রী প্রকল্প চালু করলেন পার্থ চট্টোপাধ্যায়। এদিন সিঙ্গুরের বিডিও অফিসে একটি অনুষ্ঠানে সদ্যোজাত মায়েদের হাতে মেহগনি ও চন্দন গাছের চারা তুলে দিলেন শিক্ষামন্ত্রী পার্থ চট্টোপাধ্যায়।

সবুজশ্রী প্রকল্পের লক্ষ্য পরিবেশ রক্ষার পাশাপাশি কন্যা সন্তানদের ভবিষ্যৎ কিছুটা হলেও সুরক্ষিত করা এবং তাদের স্বনির্ভর করে তোলা।

এই প্রকল্পের আওতায় নবজাতকের নামে পরিবারকে একটি করে অর্থকরী গাছের চারা দেবে সরকার। শিশুটির নামেই গাছটিকে বড় করে তুলবে তার পরিবার। ২০-২৫ বছর পরে সেই গাছ বিক্রি করে যে-টাকা পাওয়া যাবে, সেটাই তখন সাবালক হয়ে ওঠা সন্তানের ভবিষ্যৎ গড়ে তোলার কাজে লাগবে।

অনুষ্ঠানের পর শিক্ষামন্ত্রী কৃষি সংক্রান্ত একটি প্রশাসনিক বৈঠক করেন।

বৈঠকে পর সাংবাদিকদের মন্ত্রী বলেন, সিঙ্গুরে জমি ফেরতের পর মুখ্যমন্ত্রী এখানে চাষের সূচনা করেছিলেন। এরপর এখানে সরষে ও আলু চাষ শুরু হয়েছে। এখন তাদের লক্ষ্য বোরো চাষ শুরু করা।

তিনি আরও বলেন, মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় পরিচালিত মা-মাটি-মানুষ সরকারের একান্ত ইচ্ছা কৃষকরা চাষ করুন। যারা চাষ করবেন তাদের ১০ হাজার টাকা ও অন্যান্য আনুষঙ্গিক সাহায্য দেওয়া হবে।